El-bil, hybrid, bensin eller diesel?

Det er fort gjort å bli forvirret hvis du er i markedet for en ny eller nyere brukt bil. Hva skal du velge? Er det el-biler som er greia, eller er batteriene fortsatt for dårlige? Hva med hybrid, har det noe for seg. Eller er det fortsatt innafor å kjøre bensin eller dieselbil?

Ekspertene er uenige i hva som lønner seg mest. Noen sverger til el-bil på grunn av miljøet, selv om en ny el-bil kommer ferdig forurenset ut fra fabrikken. Det sies at du kan kjøre en bensin eller dieselbil i 15 år og fortsatt forurense mindre enn det du gjør når du fremstiller ett enkelt batteri til en el-bil. Noe å tenke på.

Det viktigste er bruksmønstret

Det er hvordan du bruker bilen mest som bør være avgjørende for hva slags bil du velger. Bor du på landet og kjører mange lange turer, er det fortsatt dieselbil som gjelder. En nyere dieselbil forurenser langt mindre enn dieselbiler gjorde for kun få år siden, selv om TU fortsatt slakter diselbilene kontra bensinbilene. Dieselbiler er kjent for å være både slitesterke og pålitelige, og har du diesel på tanken kan du bare glemme nyord som rekkeviddeangst.

Bor du imidlertid mer sentralt, i områder med sårbar luftkvalitet, er det el-bil som er løsningen. Det er imidlertid viktig å ha mulighet til å lade bilen hjemme, hvis du tenker på det økonomiske aspektet ved å eie bil. Det er ikke lenger billig å lade på ladestasjoner langs veien.

Hva med en kombinasjon

En ladbar hybridbil er betegnelsen på en bil som går på vanlig bensin, men som i tillegg har en liten el-motor. På småturer, som til og fra butikken, kan du kjøre rent elektrisk, mens bensinmotoren tar over når avstandene blir lengre. En stor fordel med hybridbiler er at el-motoren lader mens du kjører.

Hydrogenbiler er kanskje fremtiden, men per dags dato er det for få muligheter til å fylle hydrogen langs veinettet i Norge. Hvis politikerne bestemmer seg for å satse på hydrogenbiler og tilhørende infrastruktur, er det absolutt det mest miljøvennlige alternativet. En hydrogenbil slipper kun ut rent vann.

Er 2020 året hvor el-bilen virkelig skyter fart?

El-bilene som produseres blir stadig bedre. Mens det først kun dreide seg om små el-biler, får du i dag kjøpt store familiebiler som er helelektriske. Noen med rekkevidde opp mot 600 kilometer. Du må imidlertid trekke fra noen kilometer med tanke på det norske klimaet.

Fordeler som å kunne kjøre i kollektivfeltet og unngå bompenger var faktorer som lokket mange nordmenn inn på el-bilmarkedet. Nå verserer det mange planer om å kutte disse fordelene rundt omkring i norske byer, så det blir spennende å se om det fortsatt vil selges like mange el-biler i tiden som kommer. I 2019 passerte bilbransjen den magiske 50 % grensen for salg av el-biler. Det vil si at over halvparten av alle som kjøpte ny bil, gikk for en helelektrisk bil.

Myndighetene her hjemme har mål om at alle nye biler som selges i Norge etter 2025 er nullutslippsbiler. Det er bare fem år igjen. I Kina er den største el-bilprodusenten BYD overbevist om at bilparken i Kina er helelektrisk innen 2030. Og hvis du lurte, det er flere biler i Kina enn i Norge.

Til syvende og sist er det fortsatt selvfølgelig helt opp til deg hva slags bil du trenger for å dekke dine behov. Kanskje bør du vurdere å spille casino eller lotto først, slik at du står friere til å velge en bil du virkelig ønsker deg. Lykke til i så fall.